shaparak

مجله سرگرمی

shaparak

مجله سرگرمی

نگارش قرارداد و شکواییه

قرارداد یکی از مهم ترین اوراق حقوقی است که بین دو فرد بسته می شود. به همین علت نگارش قرارداد رسمی  امری بسیار مهم و حیاتی است که باید به آن توجه ویژه ای بشود چرا که ممکن است در آینده برای شما مشکلاتی به وجود بیاورد. پی در هنگام نگارش قرارداد باید دقت و توجه کافی داشته باشید.شکواییه نیز مانند دادخواست، فرم چاپی مخصوصی است که از طرف قوه قضائیه، به منظور طرح دعاوی کیفری و تنظیم شکایت تهیه و ارائه می‌شود.شکوائیه، در حقیقت نام دیگر شکایت نامه است که مشخصات شاکی و متشاکی ‌عنه و موضوع شکایت باید در آن درج شود.

نگارش قرارداد

نکات نگارش قرارداد

یکسری چارچوب برای نگارش قرارداد در نظر گرفته شده است که این اصول نیازمند دانش حقوقی می باشد. همانطور که در نوشتن لایحه، متن باید ساده و روان باشد، در نگارش قرارداد نیز به همین شکل می باشد.

یکی از موارد بسیار مهم در نگارش قرارداد، خلاصه گویی نیز می باشد. اگر توضیحاتی که در آن نوشته شده است، بیش از حد زیاد باشد، ممکن است باعث بوجود آمدن اثرات منفی برای خواننده شود.

از تکنیک های نگارش قرارداد می توان به استفاده کردن جملات کوتاه اشاره کرد که باید بدون هرگونه ابهاماتی در متن قرارداد نوشته شود.

نگارش شکوایه

عنوان مجرمانه‌ای که در نگارش شکوائیه حقوقی  قید می‌شود، همان جرمی است که قاضی به آن رسیدگی می‌کند و خارج از موضوع شکوائیه حقی برای رسیدگی نخواهد داشت.

اگر فردی به دلیل وقوع یک جرم که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات تعیین شده است، قصد شکایت را داشته باشد، باید شکایت خود را تحت شکوائیه تنظیم کند و به عبارتی نگارش شکوائیه کند.

جرائمی که برای طرح دعوی، نیاز به شاکی خصوصی دارد، جرائم قابل گذشت هستند که با نگارش شکوائیه، تعقیب متهم شروع می‌شود و با استرداد شکایت و یا صرف نظر کردن شاکی، تعقیب متهم به پایان می‌رسد.

زمانی که شکایت کیفری تنظیم می‌شود، دادسرا که در رأس آن شخص دادستان است، تعقیب متهم را شروع کرده و تحقیقات مقدماتی را به قاضی تحقیق که بازپرس است، ارجاع می‌دهد.

سپس بازپرس بر مبنای شکایتی که تنظیم شده است، عمل می‌کند. به این صورت که اگر فرد الف به فرد ب فحاشی و توهین کرده باشد، شخص ب می‌تواند علیه شخص الف تحت عنوان فحاشی شکایت کند. حال اگر نگارش شکوائیه او بر اساس فحاشی تنظیم شده باشد، بازپرس تحقیقات خود را برای بررسی وقوع جرم فحاشی آغاز و ادامه می‌دهد و به دلیل عدم درج جرم توهین، وارد موضوع توهین نخواهد شد.


نگارش شکواییه

دادسرا برای تعقیب باید مطابق قانون عمل کند. جهات قانونی برای شروع به تحقیقات عبارتند از :

الف- نگارش شکوائیه شاکی

ب- اعلام و اخبار ضابطین دادگستری یا اشخاصی که از قولشان اطمینان حاصل شود.

ج- جرایم مشهود در صورتی که قاضی ناظر وقوع جرم باشد.

د- اظهار و اقرار متهم

دو نمونه از نگارش شکوائیه در زیر آمده است.

ریاست محترم دادسرای عمومی و انقلاب

با سلام و احترام

احتراماً اینجانب………… فرزند…………. مقیم…………..از آقای/خانم……….. تحت عنوان…………….( کلاهبرداری، فحاشی، آسیب بدنی عمدی……….) شکایت دارم. نامبرده در تاریخ …………. در خیابان………….. در حضور………………..نفر به نامهای…………………………… به نشانی……………………………….. نسبت به من فحاشی کرد. از این رو تقاضای تعقیب کیفری و مجازات ایشان را دارم .

نشانی متهم……………………………………………….می باشد .

 محل امضاء ـ مهر ـ انگشت

نمونه درخواست تأمین خواسته در امور کیفری

ریاست محترم شعبه ………………………..

با سلام

احتراماً اینجانب ………………فرزند ………… مقیم………..به لحاظ صدور یک فقره چک بلامحل به تاریخ…………..و به شماره………….. به مبلغ ……… عهده بانک………..از آقای/خانم………………مقیم……………شاکی هستم.

جمع بندی

با توجه نکات گفته شده در زمینه نگارش قرارداد و نگارش شکواییه، موارد دیگری هم وجود دارند که تاثیر بسیار زیادی در نوشتن آن دارد. هنر قراردادنویسی در دست وکیلان متخصص در این حوزه بوده و بهتر است از همان ابتدا از مشاوره حقوقی شهرداد بهرمند شوید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد