shaparak

مجله سرگرمی

shaparak

مجله سرگرمی

انواع وکالت و در چه مواقعی می توان از وکالت استفاده کرد

وکالت

ممکن است برای همه ما مشکلات حقوقی پیش بیاید که نیاز به مشاوره حقوقی از کسی که قوانین حاکم برجامعه را می داند داشته باشیم.

ما می توانیم با دادن وکالت به یک مشاوره حقوقی مورد اطمینان که بتواند از پس کارهای اداری و حقوقی برآید خیال خود را از این بابت راحت کنیم.

در این مقاله قصد داریم شما را با به وکالت و انواع آن بیشتر آشنا کنیم.

وکالت و انواع آن

وکالت در واقع قراردادی است که به بین دو نفر بسته می شود و به موجب آن یکی از طرفین به عنوان مشاوره حقوقی برای انجام و رسیدگی کارهای اداری و حقوقی و همچنین پیگیری پرونده شخص توسط موکل صورت می گیرد.

وکالت از طریق راه های مختلفی صورت می گیرد که در ادامه مهمترین موارد آن  توضیح داده شد.

1-      وکالت تعینی : نوعی از وکالت است که از طرف شخص به وکیل انتخابی و تعینی خود داده می شود که بر حسب مورد می توان به وکیل پایه یک و یا دو دادگستری اعطا شود.

2-      وکالت اتفاقی : این نوع وکالت بدین صورت است که اشخاصی که شرایط وکالت را دارا هستند ولی وکیل دادگستری نیستند، اگر تمایل داشته باشند که برای بستگان نسبی و سببی تا درجه دوم وکالت نمایند، به صورت اتفاقی سه نوبت در سال ممکن است به آنها وکالت اتفاقی داده شود.

3-      وکالت معاضدتی : وکالت معاضدتی نوعی از وکالت است که از طرف کانون وکلا و یا مرکز مشاوران حقوقی به وکیل دادگستری ارجاع می شود.

4-      وکالت تسخیری : نوعی از وکالت است که از طرف دادگاه برای دفاع از متهمی که به قصاص نفس، اعدام و یا حبس ابد محکوم شده باشد به وکیل دادگستری داده می شود و در صورتیکه متهم شخصا وکیلی معرفی نکند تعیین وکیل تسخیری برای دفاع و مشاوره حقوقی برای او الزامی است.

5-      وکالت اشخاص حقوقی حقوق عمومی : وزارتخانه ها، موسسات دولتی که به دولت وابسته هستند، شرکتهای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و موسساات عمومی و غیر دولتی و همچنین شهرداری ها و بانکها می توانند علاوه بر استفاده از وکیل دادگستری از اداره حقوقی سازمان خود یا کارمندان رسمی خود تحت شرایطی خاصی به عنوان نماینده حقوقی استفاده می کنند.

6-      وکالت اشخاص حقوقی حقوق خصوصی : شرکت های خصوصی نمی توانند به کارمندان خود نمایندگی حقوقی اعططا کنند و برای دفاع و رسیدگی به پرونده های خود باید به یک وکیل دادگستری وکالت اعطا و مشاوره حقوقی دریافت کنند.

7-      وکالت در مطالعه پرونده : در این وکالت اشخاصی که توان مالی لازم برای گرفتن وکالت را ندارند یا افرادی که فقط می خواهند یک مشاوره حقوقی دریافت کنند و از روند رسیدگی پرونده اطلاعاتی پیدا کنند می توانند با اعطای وکالت در مطالعه پرونده به وکیل دادگستری می توانند از این نوع وکالت استفاده کنند.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد که شما را با وکالت و همچنین مشاوره حقوقی بیشتر آشنا کنیم. همانطور که در مطالب بالا خوانده اید وکالت انواع مختلفی دارد که بر اساس موقعیتی که در آن قرار گرفته اید می توانید به شخص دارای صلاحیت وکالت اعطا کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد